O autorze
Napędzamnie myśl, że już za parę lat Polska może się stać liderem przedsiębiorczości i start upów na swiecie, dlatego stworzyliśmy Polskę Przedsiębiorczą jako naszą wizję rzeczywistości do której chcielibyśmy dążyć. Wizję realizujemy poprzez trzy nasze brandy Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, AIP Seed Capital oraz AIP Business Link. Chciałbym z Wami podzielić się swoimi spostrzeżeniami, przemyśleniami, odczuciami, być może uda mi się kogoś zainspirować do spróbowania swoich sił w biznesie i stworzenia firm o globalnym sukcesie. Zachęcam do dyskusji i wspólnychmarzeń:).

Jak pozyskać inwestora?

Dzisiaj wystartował najprostszy model inwestycji w start upy realizowany przez AIP Seed Capital wraz z Newsweekiem, Forbsem i Tok FM. Myślę, że to dobra okazja do napisania kilku zdań na co osobiście zwracam uwagę przy wyborze projektów podczas procesu inwestycji.

Do uzyskania inwestycji od funduszy seedowych wcale nie potrzeba skomplikowanych biznesplanów i wielu godzin przygotowywania analiz finansowych.
Potrzebne są trzy elementy. Po pierwsze osoba przychodzą z projektem musi pokazać potrzebę istniejącą na rynku. Potrzeba lub problem powinny być jasno zdefiniowane np. wiele osób ma problem z posłuchaniem muzyki w internecie lub potrzebuje przechowywać swoje pliki na zewnętrznym serwerze, móc je dowolnie zmieniać i mieć do nich dostęp z każdego nośnika.
Jeżeli rozumiem potrzebę lub problem występujący na rynku kolejną sprawą jest produkt który jest w stanie rozwiązać ten problem. I uwaga co ważne rozwiązać ten problem lepiej od konkurencji. Zawsze istnieje konkurencja na rynku danych potrzeb i musimy wykazać, że będziemy mieli konkretną wartość dodaną, która będzie w stanie ją pokonać. Dużo osób przychodzi i mówi, że nie ma konkurencji w ich branży. A konkurencją do pojechania na spotkanie z Warszawy do Wrocławia dla przejazdu samochodem nie jest tylko podróż samolotem, ale również np. system do telekonferencji.
I ostatnią rzeczą są zasoby. Gdy pokażecie potrzebę i produkt nie warto zapomnieć o pokazaniu zasobów, które należy zainwestować, aby ten produkt stworzyć. Widziałem wiele projektów, które miały świetnie pokazaną potrzebę, piękny produkt tylko strasznie drogi na samym starcie i żaden fundusz nie zainwestuje tak dużej kwoty aby go sprawdzić. Zdarzają się też produkty, które potrzebują wielu lat testów i analiz na rynku i często inwestor nie jest w stanie tyle czekać i sam projekt wymaga wtedy dużo większego kapitału. Zasoby to również (a raczej przede wszystkim) ludzie, którzy ten produkt mają realizować dlatego warto pokazać dotychczasowe osiągnięcia osób w zespole, sukcesy i porażki.
Mogę się założyć, że te trzy elementy dobrze przygotowane dadzą Wam efekt i pozyskacie inwestorów do Waszych projektów. Chyba nie jest skomplikowane?
Trwa ładowanie komentarzy...